پروژه کارآفرینی لامپ های کم مصرف

دسته بندي : کارآفرینی » برق و الکترونیک
پروژه کارآفريني لامپ هاي کم مصرف در 38 صفحه ورد قابل ويرايش


1- 1 مقدمه :

همانگونه که اطلاع داريد قيمت لامپ کم مصرف در بازار به مراتب بالاتر از لامپ هاي رشته اي معادل آن مي باشد. در عوض مصرف برق کم و راندمان بالا به همراه عمر طولاني در اين لامپها در مقايسه با لامپهاي رشته اي معمولي باعث تشويق مصرف کنندگان به استفاده از اين لامپ ها گرديده است. از آنجايکه نوردهي يک لامپ 20 وات کم مصرف معادل يک لامپ 100 وات رشته اي معمولي است ، در صورت تعويض يک لامپ رشته اي با يک لامپ کم مصرف که به طور متوسط 5 ساعت در شبانه روز روشن است. طي يک سال حدود 140 کيلووات ساعت صرفه جويي انرژي شده معادل 21000 ريال ازهزينه مصرف برق کاسته خواهد شد که با احتساب طول عمر لامپ کم مصرف (8000 ساعت معادل 4 سال ) در مجموع بيش از 84000 ريال نفع اقتصادي داشته و از چندين بار تعويض لامپ رشته اي نيز جلوگيري مي شود.





1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

توليد لامپ هاي کم مصرف



محل اجزا :

استان


شهرستان


بخش


روستا
















1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن












1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

کمبود انرژي در تمامي کشور هاي و مخصوصا کشور ها ايران باعث گرايش جامعه به استفاده از لامپ هاي کم مصرف در جهت استفاده بهينه از نيروي برق شده است



1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

بهره وري اقتصادي و نياز جامعه به اين طرح در حدي است که اين طرح را در کشور به عنوان يکي از طرح هاي اول اولويت بندي شده است ، توليد لامپ هاي کم مصرف علاوه بر سوددهي و اشتغالزايي مناسب مي تواند کشور را در رشد اقتصادي مناسبي قرار دهد و موجبات شکوفايي اقتصادي آن را فرآهم آورد .



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

وضعيت اشتغالزايي اين طرح 87 نفر ميباشد .



صنايع الکتريکي به عنوان يکي از صنايع پيشرو دنياي صنعت توانسته است موجب تحول عظيمي در اقتصاد بسياري از کشور ها منجمله کشور هاي خاور دور گشته است ، اشتغالزايي مناسب ، سودآوري بالا و دوره کوتاه بازگشت سرمايه ، اين صنعت را به يکي از جذابترين حوزه هاي سرمايه گذاري تبديل کرده است .

لامپهاي فلورسنت به عنوان يکي از محصولات الکتريکي براي روشنايي بسياري از امکان به کار مي رود . مزيت اصلي لامپاي فلورسنت ايجاد نور يکنواخت بدون ايجاد خيرگي مي باشد ، و به دليل مصرف اندک برق درسطح وسيلي مورد استفاده قرار مي گيرد ، استفاده فراوان از انواع و اشکال مختلف اين لامپها ( ميله اي ، حلقوي و ... ) در روشنايي محيط کارگاهها و کارخانه ها و بيمارستانها و مدارس ، دانشگاهها و تابلوهاي برق فروشگاهها ، اهميت توليد اين محصول و لوازم جانبي آن مانند ترانس و استارت را عيان مي سازد .

مضافا اينکه ترکيب نور لامپاي فلورسند و نور زرد لامپهاي رشته اي براي حفظ بهداشت و سلامت چشم مورد تائيد پزشکان مي باشد .

از ديگر سو نياز اين طرح براي بکارگيري نيرويهاي متخصص و فاقد تخصص فرصت مناسبي را براي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي بلاخص در زمينه هاي مهندسي برق و آموزش افراد کم تخصص ، در حسن کار ايجاد نمايد ، ضمن اينکه با توجه به ماهيد اين فعاليت توليدي ، مي توان از نيروي کار بانوان در رده هاي تخصصي و کارگري نيز به نحو مقتضي استفاده کرد .



فصل سوم – شرح فرآيند و اطلاعات فني مورد نياز :

پيشگفتار :

لامپ مهتابي ، لوله تخليه الکتريکي گازي است که نورش به شيوه تازه‌اي افزايش داده شده است و مي‌توان از آن براي روشنايي منازل استفاده نمود.

مصرف زياد لامپ‌هاي رشته‌اي و نيز داغ شدن سريع آنها که خرابي زودرس و سوختن لامپ را سبب مي‌شد، باعث شد که لامپهايي با کيفيت و بازده بالايي توليد گردد. لامپهاي جديدي ساخته شدند که مشکل لامپهاي رشته‌اي را نداشتند. اين لامپها با توان خروجي بالا و نور زياد ، درصد بيشتري از انرژي الکتريکي را به نوراني تبديل مي‌کنند. امروزه اين لامپها تحت عنوان لامپهاي مهتابي معروف هستند.



ساختمان لامپ

لامپ مهتابي ، لوله تخليه الکتريکي گازي است که نورش به شيوه تازه‌اي افزايش داده شده است و مي‌توان از آن براي روشنايي منازل استفاده نمود. سطح داخلي جدار لامپ با نمکهاي فلزي فلورنست يا فسفرسنت مانند تنگستات کلسيم ، سولفيد روي ، سيليکات روي ، و ... پوشيده شده است. لامپ از بخار جيوه با فشار خيلي کم پر شده است.





مکانيزم کار لامپ

الکترونهايي که از الکترودهاي گداخته لامپ خارج مي‌شوند با اتمهاي جيوه داخل لامپ برخورد کرده و باعث تابشي آنها مي‌شود. بخش عمده‌اي از اين تابش ، پرتوهاي نامرئي فرابنفش مي‌باشد. بخش قابل روئيت پرتوهاي بخار جيوه در ناحيه سبز و آبي طيف مرئي واقع است که نور ضعيفي را مي‌دهد. نور فرابنفش با ماده فلورسنت که ديواره لوله از اين ماده پوشيده شده ، برخورد کرده و موجب خروج نور با طول موج بلندتر و در ناحيه قابل روئيت طيف مي‌شود. به عبارت ديگر پوشش داخلي لامپ ، پرتوهاي نامرئي را به نور مرئي تبديل مي‌نمايد.



استارت لامپ

لامپ مهتابي بايستي با يک خود القا (سيم پيچ) همراه باشد تا در روشن شدن لامپ کمک کند. براي روشن شدن لامپ از يک استارت زن ( لامپ کوچک جرقه زدن) استفاده مي‌شود که اتصال حرارتي دارد و به طور موازي با لامپ اصلي در مدار قرار مي‌گيرد. هنگامي که جريان برقرار مي‌گردد ابتدا لامپ الکتريکي (استارت زن) روشن شده و موجب گرم شدن نوار دوفلزي گرديده و اتصال را برقرار مي‌کند. در نتيجه ، اين لامپ الکتريکي اتصال کوتاه مي‌کند و از کاتدهاي لامپ اصلي جريان الکتريکي عبور مي‌کند. که موجب مي‌شود در اثر حرارت کاتدها گداخته شوند و با سرد شدن نوار الکتريکي مدار قطع مي‌شود.



نقش ترانس در لامپ

با وجود خود القايي (ترانس) قطع جريان به توسط نوار دو فلزي ، فورا توليد ولتاژ زيادي مي‌کند که تخليه خود لامپ فلورسنت را سبب مي‌شود و چون ولتاژ دو سر لامپ کمکي (استارت زن) کافي نيست، خاموش مي‌شود. نوار دو فلزي اتصال را باز نگاه مي‌دارد. کاتدهاي لامپ اصلي بوسيله برخورد يونهاي مثبت جيوه به دماي زيادي که مي‌رسد، برافروخته باقي مي‌مانند. در نتيجه لامپ به عمل خود ادامه مي‌دهد و بدين ترتيب نوري از خود گسيل مي‌کند.



کيفيت نور لامپ مهتابي

چون نور لامپ فلورسنت بوسيله حرارت ايجاد نمي‌شود، بلکه در اثر تحريک اتمها توليد مي‌گردد، از نظر اقتصادي مفيد و مقرون به صرفه است. لامپ فلورسنت در سطح وسيع نور توليد مي‌کند، روشنايي مناسبي تأمين مي‌کند که سايه‌هاي کمي را سبب مي‌شود.



مقاومت الکتريکي و جريان در مدار:

جريان الکتريکي در رساناي متصل به مدار بنابر قانون اهم از روي مقاومت رسانا و ولتاژ دو سر آن معين مي شود. براي يک ولتاژ معين ، هر چه مقاومت رساناي داده شده بيشتر باشد جريان کمتر است. مثلاً مقاومت لامپ هاي التهابي معمولي نسبتاًزياد است ( صدها اهم ). و از اين رو جرياني که از آنها مي گذرد کم است (چند دهم آمپر) .

کوتاه شدگي مدار:

اگر سيم ها را با اتصال فرعي به لامپ متصل کنيم. مدار فرعي با مقاومت بسيار کم بدست مي آيد. و جريان خيلي شديد مي شود. در اين مورد گفته مي شود که مدار کوتاه بوجود آمده است. مدار کوتاه بطور عام هر اتصال کم مقاومتي در دو سر منبع جريان الکتريکي است. جريان هاي شديدي که در مدار کوتاه ظاهر مي شود فوق العاده خطرناک هستند و به علت آنکه سيم ها شديداً گرم مي شوند براي منبع جريان بسيار زيان آورند.



محافظت سيم ها از کوتاه شدگي مدار:

براي محافظت سيم ها از کوتاه شدگي مدار ، فيوز استفاده مي شود فيوز ها سيم هاي نازک مسي اند يا سيم هايي که از فلزات زود گداخت مثل سرب ساخته شده اند. که به طور سري به مدار حامل جريان متصل مي شوند. و طوري در نظرگرفته مي شوند که اگر جريان از مقدار مشخص شده بيشتر شود ذوب مي شود. نمودار طرح وار زير طرز کار فيوز را شرح مي دهد وقتي که سيم ها توسط تکه سيم مسي متصل شوند مدار کوتاه فيوز بطور سريع ذوب شده و مدار قطع مي شود.

مهم‌ترين‌ خصيصه‌هاي‌ CFL

? صرفه‌جويي‌ در انرژي‌: با استفاده‌ از لامپ‌هاي‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور مي‌توانيد به‌

?? درصد مصرف‌ انرژي‌ برسيد. يك‌ سيستم‌ جمع‌وجور ?? وات‌ فلورسنت‌ همان‌ ميزان‌نور يك‌ لامپ‌ ??? وات‌ التهابي‌ را عرضه‌ مي‌كند.

?كيفيت‌ نور: كيفيت‌ نور توليدي‌ يك‌ لامپ‌ CFL قابل‌ مقايسه‌ با لامپ‌هاي‌ التهابي‌ بوده‌هيچ‌ سوسو يا هام‌ (وزوزي‌) كه‌ معمولا خصلت‌ همراه‌ لامپ‌هاي‌ فلورسنت‌ معمولي‌است‌ در لامپ‌هاي‌ CFL وجود ندارد.

? طول‌ عمر: دوام‌ اين‌ لامپ‌ها ? تا ?? برابر لامپ‌هاي‌ استاندارد معمولي‌ است‌.

? كاربردها: لامپ‌هاي‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور مي‌تواند جايگزين‌ دو نوع‌ لامپ‌ التهابي‌ ـحباب‌هاي‌ گلابي‌ شكل‌ و لامپ‌هاي‌ نورافكني‌ ـ شود. اين‌ لامپ‌ها در قدرت‌هاي‌ مختلف‌در دسترس‌اند و نورشان‌ با خروجي‌ لامپ‌هاي‌ التهابي‌ ??، ??، ??، ?? و ??? وات‌ قابل‌مقايسه‌ است‌.

?هزينه‌: هزينه‌ يك‌ سيستم‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور بين‌ ??? تا ??? روپيه‌ (بسته‌ به‌اندازه‌ آن‌) است‌. اين‌ هزينه‌ بالنسبه‌ بالا طي‌ شش‌ ماه‌ سال‌ اول‌ استفاده‌ (با فرض‌ميانگين‌ ? ساعت‌ استفاده‌ در شبانه‌روز) جبران‌ مي‌شود و حاصل‌ بقيه‌ مدت‌ عمر آن‌،صرفه‌جويي‌ است‌.

? صرفه‌جويي‌ اضافي‌ براي‌ ساختمان‌هاي‌ تجاري‌ و موسسات‌: لامپ‌هاي‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور ??درصد كمتر از لامپ‌هاي‌ التهابي‌ گرما توليد مي‌كنند. اين‌ امر باعث‌ مي‌شود بارسرمايش‌ مصرفي‌ براي‌ دستگاههاي‌ تهويه‌ مطبوع‌ كم‌تر شود و البته‌ عمر ده‌ برابر اين‌لامپ‌ها سبب‌ صرفه‌جويي‌ در هزينه‌ كارگران‌ تعويض‌كننده‌ لامپ‌ در ساختمان‌هاي‌تجاري‌ شده‌ از قطع‌ برق‌ در ساختمان‌هاي‌ حساس‌ مثل‌ بيمارستان‌ها جلوگيري‌مي‌شود.
دسته بندی: کارآفرینی » برق و الکترونیک

تعداد مشاهده: 896 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 38

حجم فایل:511 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: