پروژه کارآفرینی تولید الکترود(با ظرفیت 2500 تن در سال)

دسته بندي : کارآفرینی » برق و الکترونیک
پروژه کارآفريني توليد الکترود(با ظرفيت 2500 تن در سال)در 44 صفحه ورد قابل ويرايش


1- 1 مقدمه :

الکترودهاي فولادي يکي از مهم ترين اقلام مصرفي در صنايع مختلف به خصوص صنعت ساختمان- ماشين سازي- ساخت تجهيزات- خودروسازي و ديگر بخش هاي صنعتي بوده و با توجه به تعداد محدود توليدکننده در داخل کشور، داراي هزينه ارزي بالايي براي جبران نياز داخلي را دارا مي باشد.



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

توليد الکترود با ظرفيت 2500 تن در سال



محل اجزا :





1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

توجه به خودکفايي اين صنعت در دولت و همجنين نياز بازار داخلي به توليد اين محصول با توجه به اين که توليد الکترود مي تواند به رشد و شکوفايي اقتصادي کشور کمکي هر چند کوچک نمايد و با در نظر گرفتن علاقه خود به توليد هاي کارگاهي صنعتي اين طرح را براي اجرا انتخاب کرده ام.

1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، شکوفايي اقتصادي و خودکفايي در توليد يکي از محصولات ، سوددهي و بهبود وضعيت اقتصادي ، اشتغالزايي ، استفاده از نيروي انساني متخصص در پرورش کالاي داخلي و بهره گيري از سرمايه ها و داشته هاي انساني در بالندگي کشور .



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 40 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

درسنجشهاي الکتروشيميايي ، الکترود يکي از مهمترين اجزاي يک سلول الکتروشيمايي است. الکترود ، تيغه‌اي فلزي است که با الکتروليت در تماس بوده و باعث انتقال الکترون از مواد داخل سلول مواد عمل کننده ، يونيزه کننده و … به مدار خارجي و يا از مدار خارجي به مواد مي‌شود. هر سلول الکتروشيميايي داراي دو الکترود است.

واکنشهاي اکسايشي و کاهشي در سطح الکترودها صورت مي‌گيرد. الکترودي که در آن ، عمل اکسايش صورت مي‌گيرد، کاتد نام دارد. الکترودها را بوسيله رابطهاي فلزي که عبور جريان الکتريکي را بين آنها ممکن مي‌کنند، به هم وصل مي‌کنند. وقتي الکتروليتهاي ناحيه کاتدي و اندي از لحاظ نوع و يا غلظت ، تفاوت داشته باشند، بايد آنها را بوسيله رابطي از الکتروليتها به يکديگر مربوط کرد تا هم جريان کامل شود و هم از اختلاط الکتروليتها جلوگيري شود.

معمولا پلهاي نمکي براي اين کار استفاده مي‌شوند.

معرفي الکترود بوسيله علائم شيميايي

براي معرفي الکترود بوسيله علائم شيميايي ، علامت مواد سازنده آن‌را در يک خط پهلويي هم مي‌نويسند. در اين حالت بين الکتروليت و بقيه اجزا ، خط عمودي قرار مي‌دهند. اين خط ، نشانگر آن است که پتانسيلي بين دو قسمت برقرار مي‌شود. اگر هر يک از دو بخش ، شامل چند فلز باشد، بين فازها ، کاما،قرار مي‌دهند. براي حالت فيزيکي فازها علائم S براي جامد ، L براي مايع و g را براي گاز استفاده مي‌کنند.

براي معرفي سلول الکتروشيميايي ، علامت الکترودها را طوري پهلوي هم مي‌نويسند که فرمول الکتروليتها ، کنار هم قرار گيرند و بين الکتروليتها دو خط عمودي مي‌گذارند که طبق قرارداد ، آند در سمت چپ نوشته مي‌شود. بعنوان مثال معرفي يک سلول به شکل زير نشان مي دهد که:


Zn: الکترود آندي در داخل محلول الکتروليت با غلظت y مولار قرار گرفته است.

Cu: الکترود کاتدي در داخل محلول الکتروليت با غلظت X مولار قرار گرفته است.

اين دو با هم يک سلول الکتروشيميايي را تشکيل مي‌دهند.

پتانسيل مطلق الکترود

وقتي دو فاز مختلف در کنار هم قرار گيرند، امکان برقراري پتانسيلي بين آنها وجود دارد. مثل وقتي که يک تيغه فلزي در داخل حلال ايده آل و يا محلول يونهاي مربوطه‌اش قرارگيرد. بنابراين تبادلي بين يونهاي فلز تيغه و يون فلز محلول برقرار مي‌گردد و در نهايت انتقال به تعادل منجر مي‌شود. اگر يونها از تيغه به محلول انتقال يابند، الکترونها در روي تيغه الکترود مي‌مانند و بعد از زياد شدن يون در حلال ، يونها به سطح تيغه بر مي‌گردند و عمل به تعادل مي‌رسد.

تيغه ، داراي بار منفي و محلول ، داراي بار مثبت مي‌شود و اختلاف پتانسيلي بين تيغه و محلول پديد مي‌آيد که آنرا پتانسيل مطلق الکترودي مي‌نامند. در اين فرايند ، مولکولهاي حلال و ميل قدرت نشر يونهاي فلز به محيط ، موثر است.

پتانسيل قراردادي الکترود

نيروي الکتروموتوري هر سلول برابر با اختلاف پتانسيل بين دو سر الکترودهاي آن ، موقعي است که جرياني از مولد عبور نکند. اين کميت را به سهولت مي‌توان با پتانسيومتر اندازه‌گيري کرد، ولي هيچگونه روش نظري يا عملي براي تعيين اختلاف بين دو الکترود - الکتروليت وجود ندارد و در نتيجه سهم پتانسيل هر يک از الکترودها در نيروي الکتروموتوري سلول نامعلوم است.

در عمل براي اينکه بتوانند براي پتانسيل يک الکترود مقدار قابل بياني داشته باشند، نيروي الکتروموتوري سلولي که از آن الکترودها و الکترود ديگري که با آن سلول بدون مايع تماسي تشکيل مي‌دهد را اندازه مي‌گيرند. الکترود دومي ، الکترود شاهد است و پتانسيل مشخص دارد و در نتيجه پتانسيل الکترود مورد نظر با محاسبه تعيين مي‌شود.

الکترود شاهد

مبناي سنجش و تعيين پتانسيل الکترودها ، پتانسيل صفر ، پتانسيل الکترود استاندارد هيدروژن است. علاوه بر الکترود استاندارد هيدروژن ، الکترودهاي ديگر هم بعنوان شاهد انتخاب مي‌شوند که پتانسيل اين الکترودها نسبت به پتانسيل الکترود استاندارد هيدروژن به سهولت تعيين مي‌شود. الکترودهاي کالومل ، نقره - نقره کلريد و کين هيدروژن از اين نوع هستند.

الکترودهاي نوع دوم

کليه الکترودهاي تاثيرپذير که در مجاورت ترکيب کم‌محلول و يا کمپلکس خود قرار گرفته باشند و يا بوسيله ترکيب کم‌محلول خود پوشانده شده باشند و در محلول آنيون ترکيب قرار داشته باشند، الکترود نوع دوم ناميده مي‌شوند. مثل الکترود شناساگر جيوه که در مجاورت مقداري اندک از 2-HgY و هر مقدار 4-Y يک الکترود نوع دوم مي‌باشد. اين الکترود شناساگر براي تعيين غلظت 4-Y و يا تعيين يونها از طريق کمپلکسومتري بکار مي‌رود

. 4-Y=آنيون EDTA واکنش الکترودي آن به اين صورت مي‌باشد:

HgY2- +2e -----> Hg(l) + Y4-aq


الکترود نوع سوم

اين الکترود از يک فلز در تعادل با محلول اشباع دو نمک کم‌محلول تشکيل مي‌شوند. هر دو نمک ، آنيون مشترکي دارند. کاتيون يکي ا ز دو نمک ، کاتيون فلز بدنه الکترود و کاتيون نمک دوم کاتيون جسم مورد اندازه‌ گيري است. به‌عنوان مثال ، از اين الکترودها مي‌توان به:

Zn|ZnC2O4 , CaC2O4|Ca2+aq
اشاره کرد. اين الکترود امکان مي‌دهد که فعاليت يون هاي 2+Ca را تعيين کنيم.

فلزات مورد استفاده در الکترود شناساگر فلزي

البته بايد توجه داشت که تعداد کمي از فلزات را مي‌توان به عنوان الکترود شناساگر فلزي بکار برد و الکترودهايي مثل آهن و تنگستن ، کبالت و نيکل چنين کاربردي ندارند، زيرا بدليل تشکيل اکسيد فلزي برسطح آنها ، تکرار پذيري پتانسيل آنها پايين است. براي اطلاع از قابليت کاربرد الکترود به‌عنوان الکترود شناساگر ، بايد نمودار E=fpx را ترسيم کرد. اگر شيب نمودار برابر با b0/n شود چنين الکترودي براي اندازه گيري px مناسب مي‌باشد.





انتخاب الکترود

انتخاب صحيح الکترود براي جوشکاري بستگي به نوع قطب و حالت درز جوش دارد مثلاً يک درز V شکل با زاويه کمتر از 40 درجه با ضخامت زياد حداکثر با قطر اينچ که معادل 2 ميليمتر است براي رديف اول گرده جوش استفاده مي گردد تا کاملاً در عمق جوش نفوذ نمايد. ولي چنانچه از الکترود با قطر بيشتر استفاده شود مقداري تفاله در ريشه جوش باقي خواهد ماند. که قدرت و استحکام جوش را تقليل مي دهد.

انتخاب صحيح الکترود براي جوشکاري بستگي به نوع قطب و حالت درز جوش دارد مثلاً يک درز V شکل با زاويه کمتر از 40 درجه با ضخامت زياد حداکثر با قطر اينچ که معادل 2 ميليمتر است براي رديف اول گرده جوش استفاده مي گردد تا کاملاً در عمق جوش نفوذ نمايد. ولي چنانچه از الکترود با قطر بيشتر استفاده شود مقداري تفاله در ريشه جوش باقي خواهد ماند. که قدرت و استحکام جوش را تقليل مي دهد.



گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از کارخانه توليد الکترود

بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده در بازديد از مرکز توليد الکترود به بررسي سيستم ها و دستگاهها و ماشين آلات موجود در کارخانه پرداختيم و سيستم مديريت و روش هاي تامين مواد اوليه را در کارخانه مورد ارزيابي قرار داديم ،



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش صنعت و در توليد کالايي مانند الکترود که بازار رقابتي بسيار شديدي دارد استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، طراحي هاي گرافيکي تبليغاتي يکي از عوامل پيشرفت و توسعه اقتصادي در کشور هاي صاحب سبک در صنعت ميباشد ، الگوبرداري از اين روشها براي معرفي کالا و محصولات مي تواند به عنوان يک ايده نو مورد استقيال قرار گيرد .

دسته بندی: کارآفرینی » برق و الکترونیک

تعداد مشاهده: 800 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 44

حجم فایل:606 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: