پروژه کارآفرینی آموزشگاه نقاشی

دسته بندي : کارآفرینی » خدماتی و آموزشی
پروژه کارآفريني آموزشگاه نقاشي در 50 صفحه ورد قابل ويرايش


1- 1 مقدمه :

در هنر تجسمي وقتي از نقطه نام برده مي شود، منظور چيزي است كه داراي تيرگي يا روشني، اندازه و گاهي جرم است و در عين حال ملموس و قابل ديدن است. از اين نظر در ظاهر تشابهي ميان اين مفهوم از نقطه با آن چه كه در رياضيات به نقطه گفته مي شود، وجود ندارد. در رياضيات موضوعي ذهني است كه در فضا يا بر صفحه تصور مي شود، بدون اينكه قابل ديدن و لمس شدن باشد. نقطه در زبان هنر تجسمي چيزي است كاملاً ملموس و بصري كه بخشي از اثر تجسمي را تشكيل مي دهد و داراي شكل و اندازه نسبي است. به عنوان مثال وقتي از فاصله ي دور به يك تك درخت در دشت نگاه مي كنيم. به صورت يك نقطه تجسمي ديده مي شود. اما وقتي به آن نزديك مي شويم يك حجم بزرگ مي بينيم كه از نقاط متعدد ( برگ ها) و خطوط ( شاخه ها) شكل گرفته است. بنابراين محدوده ي فضا يا سطح كه همان كادر است نقش تعيين كننده اي در تشخيص دادن نقطه ي تجسمي و معنا پيدا كردن آن دارد. در صورتي كه اندازه لكه يا عنصر بصري نسبت به كادر به قدري كوچك باشد كه به طور معمول نتوانيم جزئيات آن ها را به صورت سطح يا حجم تشخيص بدهيم، مي توانيم به آن نقطه تجسمي يا بصري بگوييم



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

آموزشگاه نقاشي



محل اجزا :





1 – 3 – مشخصات متقاضيان :



1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

علاقه به شاخه هنر و آموزش نقاشي يکي از عمده ترين دلايل انتخاب اين طرح بوده ، نياز جامعه به آموزش در تمامي زمينه هاي امري بديهي و اجتناب ناپذير است و گرايش روز افزون کشور به پيشرفت در رشته هاي مختلف هنري و علاقه مندي جامعه به آموزش اين شاخه از هنر مي تواند دليل محکمي براي انتخاب اين طرح باشد .



1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

1 – خودکفايي

2 – اشتغالزايي مناسب

3 – سوددهي ايده آل



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 91 نفر ميباشد .

تاريخچه و سابقه مختصر طرح و مراحل انجام کار :

تاريخچه آموزش هنردر ايران و جهان به سده هاي 15 و 16 ميلادي باز مي گردد و آغاز به کار اولين آموزشگاه رستمي نقاشي در انگلستان به سير رشد و پيشرفت اين رشته در کشور هاي ديگر ...

پيت مندريان ( ????-???? ) از پايه گذاران اصلي حرکت de Stijl در هلند بود، اما بعد نقش مبلغ اصلي را به Van Doesvurg واگذار نمود. او پس از جنگ به پاريس بازگشت و در سال ???? اولين مقاله خود با نام Le Neo-Plasticisme را منتشر ساخت، او در نوشته هاي بعديش از جمله همين مقاله? مسائل مطرح شده در مقاله منتشر شده در سال ???? را پي گيري مي كند. او تا سال ???? در پاريس بود، بعد از آن دو سال در لندن زندگي کرد، پس ازآغاز جنگ به نيويورک رفت و تا زمان مرگش در سال ???? در آنجا زيست. سالهاي جنگ جزو سالهاي فعاليت وي بشمار مي روند، او تنها در سال ???? سه مقاله منتشر ساخت.

مقاله حاضر اثري درخشان است که مانند نقاشي هاي او حاوي هيچ نوع سازشي نبوده و درحقيقت نهايت گراست. او تعاريف جديدي براي " عيني" و " ذهني" ارائه مي دهد و همچنين در مورد مفهوم " واقعيت " نيز به بحث مي پردازد.

اين مقاله اولين بار توسط نوم گابو،جي.ال. مارتين و بن نيکلسون ويرايش ودر انتشارات Circle در لندن در سال ???? انتشار يافت. نوشته حاضر برگرفته از مقاله فوق چاپ شده در سري مقالات " مدارک هنر مدرن" ويرايش شده توسط رابرت مادرورب توسط انتشارات ويترن برن در نيويورک در سال ???? است.

بااينکه اصولاً هنر همه جا هست و هميشه يکسان است، با اين وجود دو گروه اصلي از گرايش هاي انسانيکه کاملاً با يکديگر مخالفند، در تفاسير گسترده هنر ديده مي شوند. قصد يکي در آفرينش مستقيم زيبائي جهاني و قصد ديگري در تفسير هنر شناختي از خود است. به عبارت ديگر تفاوت در نوع فکر و تفاسير است. هدف گروه اول ارائه واقعييت بصورت عيني و هدف گروه دوم ارائه آن بصورت ذهني است. بنابراين در تمام آثار هنر تصويري آرزوي معرفي عيني هنر را فقط از طريق فرم و رنگ در چارچوب روابط متقابل آنها و تلاش همزمان براي اثبات اينکه اين فرمها، رنگها و روابط برخاسته از درون ما هستند مي بينيم که در مورد دوم ناگزير به بياني فردي منتهي مي گردد که ارائه اي خالص از زيبائي را در خفا قرار خواهد داد.

با اين وجود، اگر اثري احساس برانگيز باشد وجود هر دو عنصر مخالف (جهاني و فردي ) لازم و ضروري است. هنر بايد راه حل درست را بيابد، برخلاف طبيعت دوگانه استعداد خلاق، هنر تصويري از طريق ارتباط بين عقايد هنر عيني و باطني، هماهنگي بين اين دو را نشان مي دهد. با اين وجود، براي تماشاگري که خواستار ارائه درست زيبائي است تفاسير فردي برتري بيشتري دارند. براي هنرمند که به دنبال تعبيري واحد است و مي خواهد از طريق ايجاد تعادل بين دو گروه مخالف به آن دست يابد، کشمکشي دائمي وجود دارد.

در تاريخ فرهنگ و هنر، اثبات شده که اين زيبائي جهاني از شخصيت يا فرم به وجود نيامده، بلکه از رسم پوياي روابط ذاتي يا متقابل فرم ها ايجاد شده است.هنر به ما مي گويد که تنها هدف از وجود فرمها خلق روابط است؛ اين که فرمها روابط را خلق مي کنند و روابط فرم ها را مي آفرينند و از اين نظر هيچ کدام از آن ها برديگري برتري ندارد. تنها مسئله در هنر دستيابي به تعادلي بين هنر عيني و ذهني است. اما اهميت موضوع در اين است که اين مسئله بايد در حيطه هنر تجسمي، نه فقط در حيطه تفکر، حل شود. کارهنر بايد " سازنده " باشد و تا حد ممکن رابطه اي عيني بين فرم ها و واقعيت ايجاد نمايد. چنين کاري نمي تواند تهي باشد، چون تضاد عناصر سازنده آن و نحوه اجراي آن احساسات را بر مي انگيزد.

رنگ

هر اثر نقاشى به‌واسطه? رنگ امکان حيات مى‌يابد و به‌صورت سطحى روى زمينه قرار مى‌گيرد. رنگ‌ به‌صورت‌هاى مختلف در دسترس نقاشان قرار دارند که استفاده از هر يک نيازمند بکار گرفتن تکنيک مربوط به آن مى‌باشد. مانند رنگ‌هاى پودري، رنگ‌هاى جوهري، رنگ‌هاى روغني، رنگ‌هاى آبى و ...

رنگ و روغن

رنگ‌روغن امروزه به‌صورت رنگ‌روغن‌هاى لوله‌اى ساخت کارخانه‌هاى مختلف در بازار وجود دارد. براى ساخت اين رنگ، مواد رنگى را آسياب کرده با روغن برزک يا روغن گردو مخلوط مى‌کنند.





مداد رنگى

جسم استوانه‌‌اى‌شکل داخل مداد که به‌طور عام مغزى ناميده مى‌شود، ترکيبى است از ماده? رنگى فشرده و نوعى موم و ماده‌اى به اسم کائولين. جنس اين مغزى‌ها نسبتاً نرم است. جعبه‌هاى حاوى مداد رنگى در انواع و اندازه‌هاى مختلفى به بازار عرضه شده است. نوعى از مدادهاى رنگى خاصيت آبرنگى دارند و معروف به مدادهاى آبرنگى هستند.



پاستل

پاستل از جمله رنگ‌هاى بدون بَست است. مواد رنگى آسياب‌شده با نوعى ماده? چسب‌دار مخلوط مى‌شود و به شکل مداد کوچکى در مى‌آيد.



مداد شمعى

مداد شمعى روغنى‌تر از مدادهاى پاستل هستند. مواد رنگى را در موم يا ساير مواد قابل ذوب حل مى‌کنند، بعد آن را مثل پاستل به‌شکل مدادهاى کوچک قالب مى‌گيرند.



گواش

گواش رنگ‌ماده‌اى است کدر که پوشانندگى خوبى دارد و محلول در آب است و براى ايجاد سطوح تخت رنگى به‌کار مى‌رود. نگارگران قديم ايرانى از ماده‌اى شبيه گواش استفاده مى‌کردند و آن را رنگ جسمى مى‌ناميدند.



اکريليک

اکريليک از جمله? رنگ‌هاى محلول در آب است که قابليت انعطاف زيادى دارد. خيلى زود خشک مى‌شود و مقاومت خوبى دارد.

سطوح مورد استفاده در نقاشي :

سطحى که بتوان مستقيماً روى آن نقاشى کرد زمينه (سطح) ناميده مى‌شود. براى نقاشى زمينه‌هايى نظير کاغذ، مقوا يا پارچه لازم است. از سطوح ديگرى نيز مى‌توان به‌عنوان زمينه استفاده کرد؛ مثل سنگ، ديوار، شيشه، فلز، چوب و ... بعضى از اين سطوح روى رنگ تأثير شيميايى مى‌گذارند و آن را تغيير مى‌دهند و بعضى موجب ناپايدارى رنگ مى‌شوند يا آنها را تيره مى‌کنند. بعضى زمينه‌ها را بايد با آسترى ‌پوشاند تا رنگ روى آنها بچسبد. آسترى لايه? نازکى بين زمينه و رنگ است که در واقع نوعى زيررنگ محسوب مى‌شود. خودآسترى مى‌تواند رنگى باشد و زمينه? رنگى اثر قرار گيرد. در تمام موارد زمينه بايد متناسب با تکنيک مورد استفاده? نقاشى انتخاب شود.



اولين زمينه? نقاشى در تاريخ هنر، ديواره? غارهاى محل سکونت انسان‌هاى ماقبل تاريخ بوده است؛ و ديوار در تمام دوران‌ها سطح متداولى بوده که هنرمندان روى آن نقاشى مى‌کردند.
دسته بندی: کارآفرینی » خدماتی و آموزشی

تعداد مشاهده: 1403 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:1,472 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: