گزارش كارآموزي تولید آجر به روش نیمه اتوماتیک در كارخانه آجر سفال توحيد

دسته بندي : فنی و مهندسی » سرامیک
گزارش كارآموزي توليد آجر به روش نيمه اتوماتيک در كارخانه آجر سفال توحيد در 50 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

خلاصه طرح 3

استاندارد آجر 6

خطوط مختلف توليد با توجه به خاك مصرفي 12

برش شمش گل و خشك كردن و يختن آجر خام 16

مشخصات فني كوره هوفمن 21

شيوه هاي كنترل توليد محصول 24

مشخصات ماشين آلات و تجهيزات حمل و نقل 31

تاسيسات گرمايشي 36

محوطه خشك كن خشتهاي تر 40

محاسبات 40




مقدمه:

آجر نيز از جمله مصالح ساختماني مي‌باشد كه توليد و عرضه آن بطور قابل ملاحظه‌اي كمتر از ميزان تقاضا در جامعه مي‌باشد يكي از علل عمدة اين وضعيت سرمايه گذاري نسبتاً بالاي اين صنعت مي‌باشد .

متأسفانه عليرغم اينكه ساخت ماشين آلات آجر و محصولات همرديف (نظير بلوك، سفال ، و كاشي كف و. . . ) از تكنولوژي بالايي هم برخوردار نيست ولي هنوز وابستگي به ماشين آلات خارجي بويژه براي ظرفيت هاي بالا وجود دارد موضوع سرمايه گذاري نسبتاً بالا بويژه در صورتيكه امكان استفاده از ارز دولتي مقدر نباشد و عدم كارآيي روشهاي كاملاً نسبتي جهت پاسخگويي به نياز جامعه زمينة استفاده از طرحهايي كه ضمن استفاده از امكانات ماشيني و موجود در جامعه وابستگي تكنولوژيكي كمتر و سرمايه‌گذاري كمتري را نياز داشته باشد، فراهم مي‌سازد. بهمين منظور طرح براساس استفاده از حداكثر امكان ساخت داخل در زمينه ماشين آلات تهيه گرديده و در بخش ديگري از طرح نيز از روش صنعتي خشك كردن خشت استفاده خواهد شد كه البته با ملاحظاتيكه در نظر گرفته شده و در 0صورت اعمال كنترل‌هاي لازم نقاط ضعف روش مذكور برطرف و محصول توليدي از كيفيت لازم و قابل قبول برخوردار خواهد بود. نكته قابل توجه ديگر هزينة حمل بالاي اين محصول مي‌باشد كه احداث واحدهايي با ظرفيت پائين و مشابه ظرفيت طرح پيشنهادي را توجيه مي‌نمايد اين هزينه براي يك قالب آجر در طي مسافت يكصد كيلومتر 6تا 7 ريال باشد كه كمي بيشتر از قيمت تمام شده طرح مي‌باشد در حال حاضر هزينه يك قالب آجر كه از نقاط مختلف كشور جهت بازسازي به مناطق زلزله زده مي‌رسد بين 75 تا 90 ريال است كه عمدتاً مربوط به هزينة حمل مي‌باشد. تنها نكته‌اي كه در مورد محل اجراي طرح بايستي مورد توجه قرار گيرد، وجود فصول آفتابي در محل احداث طرح مي‌باشد البته توجه به وضعيت آب و هوايي كشور اين امكان در اكثر نقاط بويژه در مناطق مركزي ، شرقي ، جنوب و جنوب غربي كشور وجود دارد. به منظور جلوگيري از وقفه در توليد نيز كه ممكن است بر اثر اختلافات موقتي جوي پيش مي‌آيد تدابير لازم از جمله انبار موقت خشت خام خشك شده ،‌انبار محصول و همچنين در نظر گرفتن چهار قميره بصورت رزرو در كوره هوفمن طرح پيش‌بيني گرديده است.











1ـ خلاصه طرح

نام محصول :آجر نماي سفالين

ظرفيت سالانه: 20 ميليون قالب در سال

تعداد روز كار در سال : 270 روز

تعداد شيفت : آماده سازي و عمل آوري مواد 2 شيفت

خشك كن و كوره 3 شيفت

ساعات كار هر شيفت: 8 ساعت

سطح زير بنا: 2281 متر مربع

مساحت زمين: 23200متر مربع

سرمايه گذاري ثابت: 265 ميليون ريال

كل سرمايه گذاري: 284 ميليون ريال

تعداد كاركنان: 61 نفر

قيمت فروش كل: 200ميليون ريال

سود ويژه: 80 ميليون ريال

ارزش افزوده ساليانه: 175ميليون ريال

سرمايه گذاري ثابت سرانه: 3 /4 ميليون ريال

ظرفيت در نقطه سر به سر: 8/10ميليون عدد

نرخ بازده: 30 %

2ـ مطالعات اقتصادي:

2-1 تعريف محصول :

آجر مادة ساختماني سختي است كه از پختن خشت خام بدست مي‌آيد . خشت گلي است كه به آن شكل هندسي داده شده و از مخلوط كردن خاك با آب بدست مي‌آيد . جهت تهية گل آب را در داخل خاك مي‌ريزند و بعد از مخلوط نمودن آن را مالش مي‌دهند بطوريكه دانه‌هاي خاك با آب مخلوط شود مواد خارجي و زائد نظير سنگ ريزه ، ريشه هاي گياهان و … نبايستي در گلي كه براي توليد خشت بكار مي‌رود وجود داشته باشد در زمانهاي قديم براي اينكه كارگران كلية مواد خارجي موجود در داخل گل را پيدا كرده و جدا نمايند صاحب كارگاه مخصوصاً سكه‌هاي پولي را داخل گل مي‌اندازد و كارگران براي اينكه سكه را پيدا كنند بالاجبار مواد خارجي موجود در گل را نيز بيرون مي‌آورند.


اشكال مختلف:

آجر در زمانهاي مختلف در ابعاد متفاوتي ساخته شده و بكار مي‌رفته است. در دوران ساسانيان آجر با ابعاد 7*40*40 سانتي‌متر ساخته مي‌شده است و آجري كه بنام قراقي معروف مي‌باشد داراي ابعاد 5*20*20 سانتي‌متر مي‌باشد . آجر مورد نظر در طرح در حالت پخته شده داراي ابعاد 55*105*220 ميلي‌متر مي‌باشد كه حدود 20% حجم آن را فضاي خالي (سوراخ) تشكيل مي‌دهد (شكل يك) ابعاد آجر مذكور در حالتيكه بصورت خشت‌تر و خشت خشك مي‌باشد عبارتند از:

در حالت خشك (ميليمتر): 56*107*224

در حالت خشت‌تر (ميليمتر) : 59*114*239

ساير مشخصات:

وزن آجر مورد نظر در حالت پخته شده درحالتيكه حدود 20% فضاي خالي بصورت سوراخ و حفره در داخل آن مي‌باشد 8/1 كيلوگرم خواهد بود. قدرت تحمل فشار اين نوع آجر بايستي حداقل حدود 120 كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع باشد . رنگ آجر توليدي متناسب با حداكثر دماي پخت و همچنين تركيبات خاك مي‌تواند بصورت قرمز يا سفيد باشد.



استاندارد آجر :

آجر توليدي مطابق استاندارد شمارة 7 مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران توليد خواهد شد. ويژگي‌هاي آجر مورد نظر در قسمت (4-2) استاندارد فوق الذكر آمده است.

2-2 موارد مصرف و كاربرد:

آجر توليدي كه از كيفيتي مناسب و قابل قبول برخوردار است مي‌ تواند در ساخت ساختمانهاي مسكوني، تجاري و صنعتي و بعنوان آجر نما مورد استفاده قرار گيرد.

2-3 كالاي رقيب جانشين :

با توجه به تنوع مصالح ساختماني مي توان عمدتاً از آجر معمولي (فشاري) ،‌سنگ سيمان سفيد و رنگي و پوششهاي فلزي (ورقهاي فولادي و آلومينيومي رنگي) بعنوان كالاهاي رقيب و يا كالاهائي كه بعضاً جانشين آجر نما خواهد شد نام برد. كاربرد هر يك از مصالح فوق به فاكتورهاي متعددي نظير ، جنس بدنه ساختمان و طراحي اوليه، دسترسي بيشتر به يكي از مصالح فوق نسبت به ساير مصالح ، نوع ساختمان از نظر صنعتي، تجاري يا مسكوني بودن ، كيفيت مورد انتظار : قيمت هر يك از مصالح فوق و بعبارت ديگر قدرت خريد افراد مختلف بستگي دارد، با توجه به اين موضوع كه قيمت سنگ و پوششهاي فلزي در مقايسه با آجر بالا مي‌باشد و كيفيت پوششهاي سيماني و طول عمر آن در مقايسه با آجر بسيار كمتر مي باشد مي‌توان از آجر نما بعنوان يكي از مصالح ساختماني كه از نظر قيمت و كيفيت در مجموع مناسب‌تر از ساير مصالح مي‌باشد نام برد؛

2-4 قيمت فروش:

در حال حاضر بازار براي آجر نما نيز همانند برخي كالاهاي ديگر قيمتهاي متفاوتي وجود دارد ،‌ قيمت فروش اين كالا بصورت دولتي 900 ريال ودر بازار آزاد متناسب با كيفيت آن 250 ريال براي هر عدد آجر نيز مي‌رسد قيمت تمام شده آجر در طرح 850 ريال و قيمت فروش آن 950 ريال پيش‌بيني شده است.

مقايسه قيمت فروش آجر نما با ساير محصولات مشابه به بطور مجرد و به تنهايي معقول و منطقي نمي باشد و در حقيقت با توجه به اينكه نماي ساختماني (روكار) با بدنه ساختمان (توكار) مستقيماً ارتباط دارد اين مقايسه به مقايسه يك واحد از ساختمان مثلاً يك متر مربع از ساختمان هاي مختلف با نماي مختلف باز مي‌گردد كه در حالتهاي متفاوت نتايج متفاوتي بدست مي‌دهد.

-7-5 تأسيسات گرمايشي :

جهت تأمين آب گرم مورد نياز سرويس بهداشتي و حمام كارگران و يكدستگاه مخزن آب گرم با مشعل گازوئيلي به ظرفيت 200 هزار كيلوكالري در ساعت مورد نياز ميباشد . جهت گرم كردن و سرويس سالن توليد و قسمتهاي اداري در فصولي كه تا حدودي نياز به تعديل درجه حرارت مي‌باشد استفاده از بخاري كارگاهي و كولر با برآورد هزينه بيست ميليون ريال برآورد شده است.

3-7-6 - تجهيزات عمومي اطناء حريق :‌

با توجه به اينكه سوخت مصرفي كارخانه مازوت مي‌باشد و نيز مواد اوليه مصرفي كارخانه خاك رس و آب مي‌باشد ، احتمال وقوع آتش سوزي فراگير در كارخانه نيست فقط يك كپسول 6 كيلوئي پودر جهت آتش سوزي هاي عمومي و يك عدد كپسول گاز كربنيك جهت آتش سوزي هاي ناشي از جريان برق به ارزش 4 ميليون ريال خريداري شده است.

3-7-7- اثاثيه و لوازم اداري :

با توجه به نياز مديريت كارخانه ، حسابدار و كارمند فروش به لوازمي از قبيل ميز و صندلي، كامپيوتر و ساير لوازم اداري بوده كه مبلغ 150 ميليون ريال هزينه برداشته است.

3-8 برآورد زمين و زير بنا:

3-8-1 - برآورد زير بناي قسمتهاي مختلف كارخانه:

انبار مواد اوليه : با توجه به اينكه ماندن خاك در فضاي باز و دپو كردن آن منجبر به بهبود كيفيت توليد خواهد شد سطح مورد نياز انبار سازي خاك به مدت يك ماه محاسبه شده است:

محاسبات: با توجه به محاسبات قسمت 3-4-2 مصرف ساليانه خاك برابر 37800 تن مي‌گردد، در صورتيكه هر تن خاك به فضائي برابر 3/1 متر مكعب براي دپو شدن نياز داشته باشد حجم مورد نياز براي يك ماه ذخيره سازي خاك برابر است با:

متر مكعب 5460=(روز)30*(تن/متر مكعب)3/1*(تن در روز) 140 در صورتيكه متوسط ارتفاع خاك را هنگام دپوشدن 4/2 متر فرض كنيم .

محوطه خشك كن خشتهاي تر :

خشك شدن خشتهاي تر درآفتاب بر حسب شرايط آب و هوايي هر منطقه و فصول مختلف بستگي دارد و از س روز تا ده روز در شرايط آب و هوايي ايرا ن در فصول مختلف بستگي دارد و از سه روز تا ده روز در شرايط آب هوايي ايران در فصول بهار تا تابستان و پائيز متغيير مي‌باشد به منظور بالا بردن ضريب اطمينان ، محاسبات مربوط به سطح محوطه خشك كن بر اساس زمان ده روز جهت خشك شدن خشت‌ها صورت گرفته است.



محاسبات:

با توجه به اينكه از ابعاد 59*114*239 ميليمتر مي‌باشد و با توجه به اينكه خشت‌ها از بعد 59*239 ميليمتر بر روي زمين گذارده مي‌شوند همچنين در نظر گرفتن فاصله 5 سانتي‌متر بين هر دو خشت سطح ناخالص مورد نياز يك خشت خام برابر است با:

متر مربع 31% =100/1 * 9/10 *100/1 * 9/28

با توجه به اينكه توليد ده روز برابر 777770 قالب مي‌باشد و با توجه به اينكه فرض براينست كه خشتها تا حداكثر دو عدد بر روي يكديگر گذارده مي‌شوند سطح مورد نياز برابر مي‌شود با:

متر مربع 12055=2/1*31%*777770

كه با اضافه كردن 2% اين رقم بعنوان حريم محوطه و ديوارهاي اطراف به رقم 12296 متر مربع خواهم رسيد . مطابق آنچه در پلان كارخانه (شكل شماره 6) مشخص گرديده و محل مجاور يكديگر مبا ابعاد 10*24-145*4/62و 3/92*38 جمعاً به مساحت 12315 متر مربع در نظر گرفته شده است كه نياز مذكور را برآورد مي‌سازد.
دسته بندی: فنی و مهندسی » سرامیک

تعداد مشاهده: 2341 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:44 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: