گزارش كارآموزي شناخت موتورها در فني و حرفه اي

دسته بندي : فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای
گزارش كارآموزي شناخت موتورها در فني و حرفه اي در 22 صفحه ورد قابل ويرايش

مقدمه :

سپاس بيكران خداوند بزرگ را سزاست كه با خلق مخلوقات و هستي زمينه كاوش را پديد آورد آنكه علم بيكرانش قدرت بي انتهايش را ثابت مي كند . البته ، فطرت انساني برگرفته از پرتو ذات اقدس الهي ، كمال خود را شناختن در اين عرصه مي داند ، عرصه اي كه انسان را از طريق دلايل و نشانه ها و شناخت ها و بررسي ها به قله هاي افتخار آگاهي از راز خلقت مي رساند و طبق اين دلايل عقلي بيش از پيش به خداوندي خدا پي مي برد و در رسيدن به جوارش از هيچ كوششي فروگذار نخواهد كرد ، پس آنكه علم آفريد به جوينده علم نيز ارزش مي نهاد . او در واقع استفاده بزرگي است .استادي كه در هر دهه يا قرن ، تجاربي در اختيار پويندگان علم قرار مي دهد و با اين كار زمينه را براي پويندگان نسل بعد فراهم مي كند و اين كار فراهم نمي شود مگر با تربيت اساتيد با تجربه ، پس استاد در واقع همان علم الهاي است .

براي ايجاد زمينه براي پيشرفت نسل هاي بعد ، پس بردانش پژوهان درك ارزش و اهميت استاد زيرا پرودگار احترام ارزش علم را واجب كرده و همچين احترام و ارزش استاد علم آموز تقدير و تشكر باكران خود را نثار الستادان عزيز و پويا و دلسوز مي كنيم كه در طي نيم ترم تحصيل در اين دانشگاه از هيچ كوششي در راه رفع ابهامات و پيشرفت و ارائه علم آنچه در توان داشتند فروگذاري نكردند ، اين نمايندگان علم الهي كه بحق افق ديديم را بيش از پيش وسعت دادند و در راه كسب علوم بطرز نخستين آوري حقير را ترعيب كردند هم چنين تشكر مي كنم از استاد عزيز كارآموزي جناب آقاي مهندس آرامي كه در واقع در زمينه تكامل و گردآوري و به نتيجه رساندن اندوخته ها و تجربه هاي دوران تحصيل دانشگاهي ام نقش ارزنده اي را ايفا نمودند ، هم چنين تشكر مي كنم از سرپرست كارآموزي مركز آموزش فني و حرفه اي بروجن آقاي رستگار كه حقيقتاً در اين مدت كارآموزي از همكاري و همياري و توجيه فن دريغ نكردندو با عملكرد كار عملي در خارج از داشنگاهي فراهم آورند . و در نهايت از كليه اساتيد پرسنل زحمت كش محترم دانشگاه تقدير و تشكر مي نمايم .

كردن سر سيلندر و متعلقات جلوي موتور :

حجم بالاي سر سيلندر در روي سر شمع سيلندر تور بوداني است كه به شكل خاص طراحي شده تا چرخش سوخت بهتر صورت پذيرد و شمع را نزديك وسط و سوپاپ قرار مي دهند چون در وسط نمي توانند قرار دهند براي احتراق بهتر .

وسايل اندازه گيري : از ميكرومتر براي اندازه گيري ژورنال ، دور ياتاقانها استفاده ميكنند كه چه مقدار دو پهن شده و ميكرو متر داراي قطعه اندازه گيري مي باشد كه مثلاً 25 ميليمتر كه اگر در دماي محيط كه روي آن نوشته قرار دهيم ، هيچگونه تلرانس ندارد و آن را وسط ميكرومتر قرار مي دهيم در عدد 25/ روي ميكرومتر بايد درست قرار گيرد و نيفتد در غير اين صورت ،جغچغه را پشت آن را باز كرده و توسط آچار دو قطعه زيرپوسته درجه بندي را تنظيم مي كنيم .

در پرايد تسمه تايم واتر پمپ را نمي چرخاند چون عمر آن زياد استkm/h 50000 و ساير قطعات مثلاً ترموستات و پمپ هيدروليك را مي چرخاند و قطر پولي كه واتر مپپ را مي چرخاند بزرگ است براي اينكه مقدار آبي كه وارد موتور مي شود بايد در اندازه لازم مثلاُ جريان آب 3 متر بر ثانيه باشد ، اگر زياد باشد و يا دماي بيرون مثلاً كم باشد زياد از حد سرد شود جداره پيستون سرد شده و پيستون منبسط است و باعث پله ايشدن داخل سيلندر مي شود و ترموستات را در تابستان نبايد باز كنيم چون آب زيادي توسط واتر پمپ به داخل موتور (مدار آب) جريان پيدا مي كند و زياد از حد سرد مي شود و بازده هم كم مي شود . ولي در پژو 405 و 206و تويوتا جديد تسمه تايم واتر پمپ را هم
مي چرخاند .
گزارش كار هفته سوم تاريخ 5و6و8/1/83

در موتور پژو مثلاً مي گويند تسمه تايم 60000 km طول دارد بايد در 60000 كيلومتر آن را عوض كنيم و اگر پاره شود واتر پمپ و ترموستات و سيستم سوخت رساني هم از كار مي افتد و اينكه بگويند موتورم داغ كرده در پژو درست نيست چون تا وقتي تسمه پروانه پاره نشود اين اتفاق نمي افتد .

روش عملي محاسبه حجم سيلندر موتور پرايد :

ارتفاع كورس h= 82 mm = 8/2 cm

d= قطر سيلندر =70/07 = 7/007 cm

Vc = 30cc = 30cm

Vs حجم جابجايي

Vt حجم كامل

حجم جابجايي يك سيلندر = Vs = d*h= 3/14/4*7/007 * 8/2=316044/4 cm

جابجايي 4 سيلندر Vs 316/04*4= 1264/16 cm

حجم كل يك سيلندر Vt=31604 +30=346/04 cn

حجم كل 4 سيلندر Vt =346/04* 4= 138/16 cm

Vc= 30*4=120cc

ضريب تراكم =

ضريب تراكم پرايد قاعدتاً بايد 1/8 باشد . و طبق محاسبه ضريب تراكم پيكان 1/ 5/7
مي باشد .

جهت چرخش موتورها مثل پرايد و ساير توسط كارخانه سازنده راست گرد است البته از جلو طرف پولي و پروانه كه به موتور نگامي كنيم ولي دورمانه خودمان بايد جهت چرخش آن را مشخص كنيم . فلايويل علاوه بر آنكه نيرو را ذخيره مي كند به جهت چرخش نيز كمك مي كند و جهت اوليه را دنده استارت براي فلايويل مشخص مي كند . اگر محفظه احتراق دوده بگيرد ضريب تراكم كم مي شود . اگر از بنزين بدون سرب استفاده كنيم يا سوپر چون عدد اكتان آن بالاست خاصيت خود اشتعالي آن پايين مي آيد و ضريب تراكم بالا مي رود .

عدد ستان براي موتور ديزل است يعني سوخت مناسب براي ديزل سوخت مناسب براي بنزين نيست و بالعكس . پس چون ضريب تراكم پرايد بالاست سرعت آن نيز بيشتر است .
تابگيري سر سيلندر پرايد و پيكان

حداكثر تاب سر سيلندر بايد /05mm باشد و واشر سر سيلندر بعد از تراش آن بايد عوض شود نشانه تراش خوردن سر سيلندر آن است كه در موتور پرايد روي واشر سر سيلندر چند تا برجستگي دارد كه در هر بار يكي از آنها را پاره مي كنند و در پيكان بغل آن روس سر سيلندر نشانه هايي مي زنند .

براي تايم گيري موتور براي كه براي اين كار نشانه اي روي پلاستيكي كه روي بدنه موتور نصب است و در كنار پولي سر ميل لنگ است كه نشانه سر پولي بايد روبروي T يعني 10 دوراني كه روي لاستيكي حك شده قرار گيرد . در اين صورت پيستون 1و 4 در نقطه مرگ بالا قرار دارند .

و در مرحله دوم بايد نشانه سر بادامك كه روي سر سيلندر است روبروي نشانه اي كه به اين صورت روي بدنه سر سيلندر قرار دارد قرار گيرد و در اين لحظه موتور كاملاً تايم است .

گزارش كار هفته چهارم تاريخ 9و10و11 /3 /83

براي تايم پرايد ابتدا تسمه تايم و پولي سر ميل لنگ را باز كرده و با تسمه سفت كن پين در 2 مرحله از ميل لنگ را تايم مي كنيم و سپس مرحله 2 ميل بادامك را تايم مي كنيم .

براي تايم ميل لنگ شمع 1 را بازكرده وقتي بالاآورديم به محض اينكه كمپرس زير دستمان حس كرديم علائم روي چرخدنده ميل لنگ با روي بدنه كه قبلاً شرح داديم روبروي هم قرار مي گيرند و در غير اين صورت بايد بچرخانيم ميل لنگ را تا تنظيم شوند سپس بوسيله مشاهده اسبكهاي پيستون 4 وقتي گار در حال بسته شدن و دود در حال باز شدن است (در حد يك اشاره به هم ديگر ) آن وقت بادامك نيز تنظيم شده است و در غير اين صورت اگر علائم روي پولي ميل لنگ با علائم بدنه روبروي هم نبود آنها را روبروي همديگر قرار مي دهيم .

براي تايم پيكان : علائم روي ميل لنگ و بادامك را روبروي هم قرار مي دهيم و پيستون 1 در نقطه مرگ بالا قرار مي گيدر . وقتي آن را باز مي كنيم اگر علائم نداشن بهتر است خودمان علائم بگذاريم .

تايم موتور پاساد :

چون ميل بادامك سر سوپاپها ابتدا براي تايم بلوكه بالا را مي چرخانيم تا پيستون 4 در نقطه مرگ بالا قيچي قرار گيرد علامت روي فلايويل كه قرمز است روبروي علامت روي بدنه قرار گيرد ، سپس بايد يك نقطه پشت چرخ دنده سر ميل بادامك آن مماس بر سر سيلندر قرار گيرد و براي تايم بلوكه پايين سپس پولي سر ميل لنگ كه داراي علامت است را چرخانده تا يك علامت قرمز سر فلايويل روبروي علامت روي بدنه قرار گيرد .

تسمه سفت كن ان از نوع خارج از مركز است .

ترتيب فيلر گيري سوپاپها :

براي اين كار سيلندر 4 را در حالت قيچي قرار مي دهيم و سوپاپهاي سيلندر را فيلر مي گيريم تمام سوپاپها را به همان ترتيب فيلر مي گيريم و سپس سيلندر 4 رادر حالت قيچي قرار مي دهيم و درب دلكو سر چكش برق را روبروي شمع شماره 1 و موافق عقربه هاي ساعت 3و 4و 2 به ترتيب واير ها در سر دلكو قرار مي دهيم هنگام تايم بايد نشانه سر پولي ميل لنگ براي آوانس استاتيك سمت چپ آخرين نشانه (نشانه دوم فرورفتگي دوم ) كه 10 محسوب مي شود روبروي بدنه موتور باشد تا آن زمان اوانس ان نيز تنظيم گردد و يك لامپ كه يك سر آن قطر خروجي كويل و پشت ان را روي بدنه دلكو قرار مي دهيم و دلكو به سمت راست مي چرخانيم تا لامپ روشن شود در اين صورت وقتي سر دلكو را بر مي داريم مي بينيم دهانه پلاتين كه باز شده سر چكش برق روبروي شمع شماره يك نيست و درب دلكو را بسته و دلكو را به سمت چپ خلاف عقربه هاي ساعت مي چرخانيم تا لامپ خامشو شود سپس دوباره موافق عقربه هاي ساعت به سمت راست كمي مي چرخانيم همين كه لامپ خواست روشن شود ان را برداشته و دلكو را سفت مي كنيم و استارت مي زيم هنگام روشن شدن موتور بايد ديافراگم كاربراتور را چك كرده كه بالا و پايين كند آگر روشن نشد واير شمع يك را در اورده و نزديك بدنه قرار مي دهيم ببينيم جرقه مي زند يعني برق در شمع است يا نه و اگر روشن نشد مي توانيم تايم ان را با چراغ دلكو بررسي كنيم و بدين صورت كه چراغ دلكو داراي سه رشته سيم است يك قلاب دارد كه به واير شمع يك مي بنديم و دو رشته سيم كه داراي كه دو گير است به رنگ قرمز و سياه كه گيره قرمز را به قطر مثبت باطري و گيره سياه را به قطر منفي باتري مي بنيم .و هنگامي كه استارت مي زنيم و چراغ دلكو را روبروي دنده سر پولي ميل لنگ مي گيريم هنگامي كه چراغ دلكو روشن مي شود يعني شمع شماره يك در ان محفظه جرقه مي زند .

در اين صورت آن روشنايي بايد روبروي يكي مانده به آخرين دنده سمت چپ فرورفتگي دوم سر پولي دوم قرار گيرد در اين صورت تايم ان را تنظيم كرده و اگر چنين نبود بايد همزمان دلكو را بچرخانيم تا بدين صورت شود و روشنايي روبروي دومين دنده سمت چپ پولي ميل لنگ قرار گيرد تا موتور روشن شده و خوب كار كند .

اهم متر : دو سيم دارد با دو گيره يكي با گيره قرمز و ديگري سياه كه قرمز را به مثبت و سياه را به منفي جسمي كه مي خواهيم مقاومت آن را بسنجيم مي بنديم . يك دكمه دارد كه دكمه ان را روي هر كدام از داده هاي رنگي (آبي سياه و سبز )قرار دهيم روي صفحه عقربه روي درجات همان رنگ كه قرار گيرد ان عدد را مي خوانيم براي اندازه گيري ان خواسته مقاومت مدار اوليه كويل 10 اهم است فيلر پلاتين چهار دهم ميليمتر است .
دسته بندی: فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای

تعداد مشاهده: 1400 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: