مقاله بررسی كشف يك پروتئين مؤثر در سرطان پستان

دسته بندي : علوم پزشکی » پزشکی
مقاله بررسي كشف يك پروتئين مؤثر در سرطان پستان در 27 صفحه ورد قابل ويرايش

كشف يك پروتئين مؤثر در سرطان پستان:

به عقيده محققان مركز تحقيقات سرطان پستان در لندن، گسترش سرطان در بدن به وسيله يك پروتئني به نام UPA هدايت مي شود. اين پروتئين به سلولهاي سرطاني كمك مي كند تا به اطراف بدن مهاجرت كنند. تحقيق منتشر شده در مجله cell biology نشان مي دهد كه سلولهاي سرطان پستان پروتئيني به نام 180 Endo را توليد مي كنند كه به upa متصل مي شود. اگر اين پروتئين به طريقي از بين برود، سلولها حركت بيشتري نمي كنند.

محققان تلاش كرده اند عمل upA را با استفاده از پادتن هاي كه به 180 Endo متصل ميشوند مهار كنند و دريافتند كه اين عمل موجب جلوگيري از اتصال سلولها به پروتئين upA را با استفاده از پادتن هايي كه به جلوگيري از اتصال سلولها به پروتئين upA ميشود. اين كشف ميتواند گسترش سرطان را متوقف كرده و درمان سرطان را بسيار آسانتر نمايد.

استفاده از خون اصلاح شده ژنتيكي براي مقابله با سرطان

دانشمندان استراليايي مي گويند كه تغيير ژنتيكي بيمار ميتواند در مقابله با سرطان مفيد واقع شود. اين سلولهاي اصلاح شده ژنتيكي نهايتاً به خود بيمار تزريق مي شود تا موتورهاي سرطاني را شناسايي و نابود كند. اين روش با موفقيت بر روي موشها آزمايش دشه است و تا دو سال بر روي انسان آزمايش ميشود. هدف اين روش تقويت توانايي ايمني بدن براي مقابله با سرطان است.

دكتر «جو تراپاني» استاديار اين مركز مي گويد: با به كارگيري اين روش به جاي داشتن تعداد كمي سلول تمامي سلولها ميتوانند تومور را شناسايي كنند و بنابراين امكان حمله به تومور بيشتر است. تراپاني افزود: آنچه كه ما تاكنون نشان داديم اين است كه ميتوان سلولها را از سيستم ايمني بدن خود بيمار گرفت، تا آنها را درخارج بدن براي تشخيص سرطان تغيير داد و دوباره آنها را به بدن تزريق كرد.

خرناسه كشيدن در خواب را جدي بگيريد:

دانشمندان مي گويند خرناسه كشيدن در برخي از مواد نشان دهنده مشكل مغزي و از دست دادن حافظه است. به گزارش ايرنا، محققان انگليسي دريافتند يك عارضه شايع مرتبط با تنفس كه معمولاص با خرناسه كشيدن همراه است، سبب از بين رفتن سلولهاي مغزي مي شود. گفتني است افراد مبتلا به اين عارضه (آپنه خواب) در مقايسه با افراد سالم مقادير كمتري از ماده خاكستري را در هيپوتلاموس مغز خود دارند.

چاقي باعث تهاجمي تر شدن سرطان پروستات مي شود:

براساس تحقيقات جديد، سرطان پروستات در افراد چاق تهاجمي تر و در دمان آن نيز مشكل تر است.

دكتر «استفان جي . فريدلند» مي گويد، اين يافته ها مي تواند توضيح دهنده اين نكته باشد كه چرا مردان سياه پوست كه عموماً استعداد چاقي دارند بيشتر از سفيدپوستان به سرطان پروستات مبتلا ميشوند. وي افزود: ما دريافتيم سرطان پروستات در اين مردان بيشتر با چاقي آنان مرتبط است تا نژادشان.

مردان از تمامي نژادها بايد وزن خود را كنترل كنند، زيرا چاقي سبب بروز مشكلات متعدد براي افراد ميشود. چاقي با خطر بيشتر ابتلا به حملات قلبي، سكته و ساير مشكلات قلبي و عروقي مرتبط شناخته شده است. مردان چاق 60 درصد بيشتر در معرض خطر عود سرطان در طي سه سال پيش از عمل قرار داشتند كه اين رقم بيش از دو برابر مردان غيرچاق بود. بررسي بافت نيز نشان داد كه سرطانهاي مردان چاق تهاجمي تر است.

بهترين توضيح براي اين يافته ها آن است كه چاقي سبب ايجاد تغيير در سطح هورمونها مانند تستوسترون، استروژن و پروتئين هايي مانند لپتين و فاكتور رشد شبه انسولين كه در رشد و تقسيم سلولي دخارت دارد ميشود.

محققان توصيه كردند مردان چاق بخصوص تستهاي ساليانه براي تشخيص آنتي ژن خاص پروستات را انجام دهند. وي بهترين راه سالم ماندن افراد را انجام تمرينات ورزشي و برخورداري از رژيم غذايي سالم ذكر كرد.

كشف مولكول پروتئيني مبدل محرك هاي مكانيكي به سيگنال الكتريكي:

محققان نوعي مولكول پروتئني يافته اند كه ميتواند محركهاي مكانيكي را به سيگنال الكتريكي كه قابل تشخيص از سوي مغز است تبديل كند. به گزارش پايگاه اينترنتي موسسه‌ي پزشكي هوارد هيوز در آمريكا، اين پروتئين يك كانال يوني تشكيل مي دهد كه در پاسخ به صدا باز مي شود و با ايجاد امواج الكتريكي ويژگيهاي يك صدا مانند شدت، مدت و زير و بمي آن را به مغز منتقل مي‌كند. دانشمندان از مدتها قبل حدس مي زدند كه چنين مولكولي مي بايست وجود داشته باشد و محل آن در مژكهاي نازكي است كه در سلولهاي گيرنده در گوش داخلي وجود دارند.

محققان شواهدي در دست دارند كه در مهره داران اين كانال حساس به محرك هاي مكانيكي را پروتئيني به نام تي . ار . پي . اي يك شكل مي دهد. به نظر مي رسد اين پروتئين موجود در گوش داخلي دو يا سه وظيفه بر عهده دارد و نه تنها يك كانال يوني است بلكه مانند يك فنر عمل مي كند موجب تقويت سيگنال هاي شنوايي دريافتي مي شود. محققان مي گويند سرعت واكنش كانالهاي يوني به صدا و ارسال علائم به مغز كه 1000 برابر سرعت كانال هاي مشابه در چشم در پاسخ به محركهاي نوري است نشان مي دهد كه اين كانال مي بايست به طور مستقيم به محرك مكانيكي پاسخ دهد و نمي تواند به مولكول ديگري وابسته باشد.

خواب كافي در يادگيري مؤثر است:

دانشمندان شواهد تازه اي در تأييد تأثير مثبت خواب كافي بعد از فراگيري يك مطلب جديد به دست آوردند. اين تحقيقات نشان مي دهد بهترين راه براي فهميدن اطلاعات جديد، خواب خوب و كافي است. در اين تحقيق موشهايي كه بعد از تعليم انجام يك كار خاص خوابيدند آموخته هاي خود را بسيار بهتر از موشهايي كه تا چندين ساعت بعد از تعليم از خواب محروم ماندند، به خاطر آوردند. پژوهشگران دانشگاه پنسيلوانيا دريافته اند كه 5 ساعت اوليه بعد از فراگيري دوره حساسي است كه اطلاعات جديد در بانك حافظه مغز ثبت مي شود.

درمان خطرناك ضربه مغزي:

درمان متداولي كه به مدت 30 سال براي بيماران دچار صدمه مغزي استفاده ميشود، احتمال مرگ را بالا مي برد. اين نتيجه گيري ناشي از تحقيقاتي بين المللي روي بيش از 10 هزار بيمار است. اين نتايج ممكن است تغييرات زيادي در كورتيك استروئيد درماني اين بيماران شود. كورتيكواستروئيدها، داروهاي ضدالتهابي هستند كه براي جلوگيري از تورم كشنده مغز استفاده ميشوند.

محققان متوجه شدند كه 21 درصد بيماران كه با كورتيكواستروئيدها درمان ميشوند در عرض 2 هفته فوت مي كنند و در مقابل تنها 18 درصد بيماران درمان شده به انواع ديگر، دچار مرگ ميشوند. شدت جراحت و سرعت تزريق كورتيكواستروئيد هم هيچ تأثيري بر نتيجه ندارد.

اين تحقيق توسط انجمن تحقيقات پزشكي انگلستان انجام گرفت. يان روبرتز از مدرسه پزشكي استوايي لندن كه در اين تحقيقات مشاركت داشت، مي گويد: «مطمئناً ترجيح مي دهيم كه كورتيكو استروئيدها در افزايش شانس بهبود بيماران دچار صدمه مغزي، موثر باشند. ولي انجام اين تحقيقات هم ضروري است چون به ما كمك مي كند تا هزاران بيمار را كه در معرض خطر افزايش احتمال مرگ بر اثر كورتيكو استروئيدها هستند، نجات دهيم.»

براي ترك اعتياد، لطيفه تعريف كنيد:

تحقيقات جديد نشان مي دهد لطيفه اثري همانند كوكايين بر مغز دارد از قديم الايام مشهور بوده است كه خنده بر هر درد بي درمان دواست؛ اما شايد قديمي ها به ذهنشان هم نمي رسيده كه خنده تأثيري مشابه داروهاي مخدر داشته باشد، آن هم نه ترياك و خشخاش، بلكه قوي ترين نوع مواد مخدر يعني كوكايين و تازه، اثرات مخرب و زيان آور كوكائيني را هم با خود به همراه ندارد.

پژوهشگران دانشگاه استانفورد آمريكا در آزمايشي جالب از همكاران و دوستان خود درخواست كردند تا خنده دارترين كاريكاتورها و لطيفه هاي موجود در روزنامه ها را انتخاب كنند. سپس برترين تصاوير خنده دار را انتخاب كردند، 16 داوطلب را تعيين كردند و در حالي با تصويربرداري M.R.I فعاليتهاي مغزي آنها را تحت نظر داشتند، اين تصاوير را به آنها نشان دادند.

نتيجه آزمايش تصويربرداري بسيار بسيارجالب بود. خنديدن، بخشهايي از مغز را تحريك مي كرد كه كوكايين، پول و صورتهاي جذاب و زيبا آنها را تحريك مي كرد. به شكل مشخص، بخشي از مغز به نام آكابلنس هسته اي فقط در برابر لطيفه هاي خنده دار تحريك مي شد. اين بخش لحظاتي پس از شنيدن لطيفه هاي هزل آميز فعال مي شد، ولي در برابر كاريكاتورهاي بي مزه و يخ هيچ واكنشي از خود نشان نمي دهيد.

تصاوير نشان مي داد در چنين لحظاتي، اين ناحيه از مغز مملو از دوپامين هاي خوش احساسي است و به نظر مي رسد همين نشان مي دهد چرا پس از شنيدن يك لطيفه با مزه احساس شادي و سرخوشي به انسان دست مي دهد. تحقيقات پيشين نشان مي داد كه شوخ طبعي و بذله گويي، آن بخش از مغز را فعال مي كند كه زبان لطيفه را شناسايي و آن را معني مي كند. در اين ميان، بخشهايي از مغز كه كنترل لبخند زدن و خنديدن انسان را به عهده دارد نيز تحريك مي‌شدند.

رباتي كه سوسك ها را هدايت مي كند:

دانشمندان يك سوسك حمام روباتيك ساخته اند كه ميتواند روي رفتار يك گروه سوسك تأثير بگذارد و آنها را هدايت كند.اين روبات سبزرنگ كه اندازه يك جعبه كبريت است، به يك ليزر و يك حسگر نوري مجهز است و هنگامي كه به يك سوسك بر مي خورد، مي ايستد، همانطور كه بقيه سوسك ها مي ايستند. سپس ماده اي را كه بوي سوسك ها ناشي از آن است به بدنه مي باشد تا سوسك ها هيچ شكي به همتاي ماشيني خود نكنند. يك برنامه رايانه اي هم تمامي حركات سوسك ها را در اين روبات دوباره سازي مي كند. به گفته دانشمندان اين روبات ميتواند در آينده به ديگر جانوران نيز تعميم داده شود و مثلا گوسفندها را از پريدن از صخره ها و پرتگاهها منع يا جوجه ها را به تمرين كردن تشويق كند.

فيوژن و مقابله با ايدز:

فيوژن در سال 2002 به بازار عرضه شد و پس از بازدارنده هاي پروتئاز كه در سال 1990 عرضه شد به عنوان جديدترين دارو براي مقابله با ايدز به شمار مي رود. با استفاده از بازدارنده هاي پروتئاز سير بيماري ايدز در بسياري از كشورها قابل كنترل شده بود اما ويروس ايدز قدرت جهش ژنتيكي بالايي دارد و ميتواند در برابر داروهاي مختلف مقاوم شود. در حال حاضر از هر ده بيمار مبتلا به ايدز يك نفر به يك يا چند دارو مقاوم شده است.

بازدارنده هاي پروتئاز آنزيمي را هدف قرار مي دهند كه به تكثير ويروس پس از ورود به سلول 4+CD سيستم ايمني كمك مي كند اما فيوژن يك بازدارنده فيوژن مي باشد و فعاليت ويروس را قبل از ورود به سلول متوقف مي كند. اين دارو يك پپتيد صناعي است.

در حال حاضر در نشريه ايدز توصيه هايي براي استفاده صحيح از اين دارو ذكر شده است كه مشكل مقاومت دارويي را تا حدي برطرف كند از جمله اين كه بايد با استفاده از سرنگي مشابه با سرنگ تزريق انسولين در افراد ديابتي به صورت زير جلدي تزريق شود.

تنظيم دو دارو بايد در طول 2 هفته اول و بعد در طول 3 تا 4 ماه اول تجويز توسط پزشكان بنابر شرايط بيمار صورت گيرد. فيوژن طول عمر افراد را در زماني كه نسبت به ساير داروها مقاومت پيدا كردند و بيماري آنها پيشرفت كرده است افزايش مي دهد. اما هزينه نگهداري و استفاده از آن بالا ميباشد.
دسته بندی: علوم پزشکی » پزشکی

تعداد مشاهده: 1684 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 27

حجم فایل:21 کیلوبایت

 قیمت: 29,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: